Tänään olen seurannut TV:stä ja netistä uutisia järkyttävästä tapahtumasta Jokelan koulussa. Siellä 18 -vuotias lukiolainen oli riehunut aseen kanssa - lopputuloksena 8 kuollutta; koulun rehtori ja 7 oppilasta. Lopuksi poika oli ampunut itseään. On toistaiseksi kriittisessä tilassa teho-osastolla.

Tällaisena päivänä kuuluu tietenkin miettiä omaa elämäänsä ja todeta, että minullahan on asiat hyvin. Ei minun pidä/kannata/saa valittaa vaikeuksiani. Totta toisaalta.

Mutta.

Asiat, jotka kukin meistä kokee ongelmiksi tai vaikeuksiksi ovat kuitenkin hyvin subjektiivisia. Jollekin jokin asia tai kokemus voi olla täysin ylipääsemätön, toiselle samanlainen on vain juttu josta selviydytään. Tässä blogissa olen valitellut kurjuuttani ja ahdistustani. Onko oloni helpottunut tai elämäni kohentunut, kun vertailen oman elämäni tapahtumia tämänpäiväiseen tragediaan? No ei ole. Kyllä minun henkilökohtaisen elämäni tekijät ovat ihan ennallaan. Ihan yhtä samaa p*$k** !! En todentotta vaihtaisi osaani yhdenkään ihmisen kanssa, joka on ollut osallisena tuossa ampumistapauksessa. Hirvittävä tapahtuma! Hirvittävä! Tarkoitan vain, että en minä muutu yhtään sen paremmaksi tai jalommaksi ihmiseksi sen takia, että jotakin pahaa tapahtuu. Tottakai hieman vihlaisee omassatunnossa, turha valitus johon syyllistyn.

En silti lakkaa valittamasta, koska olen tyytymätön tämänhetkiseen elämääni. Oivalsin tänään sen seikan, että minä voin, jos tahdon, tehdä jotakin epätyydyttävälle elämälleni, muuttaa sitä, tehdä valintoja. Jos vain tahdon. Nuo Jokelassa kuolleet ja heidän omaisensa, heillä ei ollut tänään mahdollisuutta vaikuttaa tapahtumiin tai tehdä valintoja. Kaikki vain tapahtui. Samoin tuo ampuja, ei hänkään enää voi päättää mitä seuraavaksi. Hänen elämänsä on nyt muissa käsissä. 

Illalla oli pakko katsoa sinkkuäidille sulhanen, saadakseni verkkokalvoilleni muutakin kuin tuota surullisen synkeää uutisointia.

Edit: Mystistä. Juuri samaan aikaan kun kirjoitin ampujasta "hänen elämänsä on nyt muissa käsissä" hän kuoli sairaalassa. Ilmoituksen mukaan klo 22.14